keskiviikko 8. syyskuuta 2010

Tour Arnold eli Florakören och Brahe Djäknar i Slovenien och Österrike

Nyt pukkaa matkakertomuksen ensimmäistä osaa!

Quick stats:
* Tour Arnold: Slovenia ja Itävalta
* 27.8.-5.9.2010
* 2 bussillista (n. 80 hlö) kuorolaisia ylioppilaskuoroista Florakören ja Brahe Djäknar, konserteissa mukana myös grazilainen Nota Bene
* 3 konserttia: Ljubljana, Graz, Vorau
* Aika monta tuoppia olutta, pulloa viiniä, skumppaa ja Ice Taigaa...
* Vielä enemmän laulua, laulua ja laulua

Lähdimme siis perjantaiaamuyöstä kohti Helsinki-Vantaata, josta Finski veisi meidät Wieniin. Wien ei kuitenkaan ollut ensimmäinen pysäkkimme vaan jatkoimme suoraan kohti Sloveniaa ja Ljubljanaa. Ensimmäinen matkapäivä sujui siis mukavasti bussissa istuskellen. Pysähdyimme toki tankkaamaan ja ottamaan kuvia mm. tällaisessa paikassa.

Photo & Video Sharing by SmugMug

Harmi, ettei sloveeni suju - tuo "nakit" jäi arvoitukseksi...

Koska olimme perillä hyvissä ajoin, lähdimme illalla katsastamaan kaupunkia - vanhaa sellaista, koska hotellimme sijaitsi ihan joen lähistöllä.

Vanha kaupunki oli tosi sympaattinen ja vierailumme aikana siellä järjestettiin festivaali. Siksi monessa kadunkulmassa soi musiikki.

Photo & Video Sharing by SmugMug

Seuraavana päivänä kaupunkikierros jatkui - torin kautta suunnistimme kohti linnaa. Huomatkaa muuten söpö maitomaatti! Jostain syystä vaan rakastan toreja...

Eihän me itse sinne linnaan jaksettu kavuta vaan hurautettiin ylös "funicular railwaylla" lauleskellen "funiculi, funiculaaaaa....!"

Tässä vielä muutama kuva Ljubljanasta. Kaunista vanhassakaupungissa.

Photo & Video Sharing by SmugMug

Kolmantena matkapäivänä jätimme sateisen Ljubljanan taaksemme ja käänsimme bussin nokan kohti rantakaupunki Pirania. Päivä meni rannalla löhötessä - onneksi oli hieno ilma!

Pirania voisi kuvailla köyhän miehen Rivieraksi - ihan positiivisessa mielessä siis. (Aurinkovarjopaikka maksoi kuitenkin 15 €/päivä...) Jäätelökioskissa meitä palveltiin ruotsiksi!

Niin kaunista!

Tyytyväinen bloggari Piranissa rantapäivän jälkeen :)

Photo & Video Sharing by SmugMug

Ljubljanaan voin hyvinkin kuvitella palaavani, koska tämä oli todellinen pikavisiitti. Sää ei sekään suosinut ja koska oli viikonloppu, moni paikka oli suljettu. Harmi vain, etten osaa kieltä - minua ärsyttää suunnattomasti matkailla paikoissa, joissa en ymmärrä sanaakaan paikallista kieltä!

Asuimme hotellissa nimeltä Emonec, joka siis sijaitsi vanhassa kaupungissa. Mukava pikku paikka, jossa oli oikein hyvä aamiainen! Yhtenä iltana tutustuimme myös Ljubljanan yöelämään, tosin valitsimme yökerhon, johon meille jaettiin ilmaisrannekkeet.... thumpathumpa jne, jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi ollut kiva tarkastaa ystäväni suosittelemat paikat.

Meillä piti myös olla konsertti Ljubljanan vanhan kaupungin festivaaleilla, mutta surkean sään takia kaikki ulkoilmakonsertit peruttiin. Joku sai meidän kuitenkin puhuttua italialaiskuoron kanssa samaan kirkkoon, jossa lauloimme heidän jälkeensä. Koko kyseinen päivä oli yhtä sekasortoa, kuten myös konserttikin. Voi huh, onneksi kirkossa ei ollut montaa kuulijaa...

Matkan ensimmäinen etappi siis ei musikaalisesti niin onnistunut, mutta oli kiva nähdä uusi maa ja kaksi uutta kaupunkia. Ja upeita upeita maisemia - bussimatkailun hyviä puolia!