tiistai 8. maaliskuuta 2011

Kevät vaatii kevättakin / På våren ska man bära en vårjacka

Tänään on ollut aivan mahtava kevätpäivä - aurinkoa ja lämpöä, kevään oikein tunsi ilmassa! (Harmi vain, että suurin osa päivästä meni toimistolla istuessa. Pomonikin tokaisi, että "kun opiskelin, niin tällaisina päivinä lintsasin luennoilta". Niinpä)

Viime keväänä Roomasta ostettu kevättakkini on nyt jossain niin hyvässä tallessa, että äitini ei yrityksistä huolimatta ole sitä löytänyt. Siksi kävinkin hakemassa uuden takin Promodista



Kiva leveä helma sopii hameiden kanssa.
Vad tycker ni förresten att det här plagget heter på svenska? Evighetsdiskussionen jacka-rock-mantel-kappa...
Kuva Promod

Kaupungille menin hakemaan yhtä mekkoa COSista, mutta M-koko oli taas loppunut. Yritän vielä loppuviikosta ehtiä sitä katsomaan, kun myyjä sanoi, että heille tulee niitä kyllä lisää. Olisi pitänyt pyytää vaan varaaman heti ekalla kerralla mulle sellainen.

Huomenna töihin ja BodyPumpiin, torstaina pääsen katsastamaan Bruggen kun sanomme Katalle heipat. Ja perjantai... no, sehän on tietysti Party-Perjantai! :D

5 kommenttia:

  1. Ordet som jag själv anser kommer närmast är jacka eller trench/trench coat. En rock är på svenska endast ett plagg som MÄN kan bära. Har fått detta förklarat för mig av Helle några gånger:)

    VastaaPoista
  2. Men vinterrockar då? I Finland har jag nog hört många gånger att "jag har köpt en ny vinterrock"... O så på italienskan tyckte någon att en mantel är något som herrarna bär (spec. i Sverige) och en kappa är en lång jacka, jackorna är korta...

    (så var det såklart många som tyckte något helt annat) Väldigt yrt tycker jag!
    Men ja, typ en sådan där trench har jag köpt.

    VastaaPoista
  3. Jag kan tänka mig att du mycket väl i Finland ha hört kvinnor säga att de köpt en "vinterrock", men det kan inte användas i svenskan (d.v.s. i Sverige). Det korrekta på svenska är således en "vinterjacka" eftersom en rock alltid är lång och endast för män. En mantel är nog på svenska endast något som Gandalf eller Harry Potter skulle använda:)

    VastaaPoista
  4. Vad fin! Jag vill också ha vår och slippa vinterjackan!

    Knälång, dubbelknäppning, skärp i midjan - definitivt en trench coat!
    En mantel är ungefär ett stort tygstycke du sveper över axlarna/hänger över ryggen, så det funkar inte. Visste däremot inte att rock är något bara män använder, men sku heller inte använda det ordet själv...

    Bruges e förresten en supermysig stad! Älskar alla de små chokladbutikerna som finns i varje hörn.. naminami!

    VastaaPoista
  5. Ja, i något skede har jag btw hört att en jacka är alltid kort... Men iaf tack för denna diskussion, språknörd som jag är stör sådana här saker mig. :D

    Bruges var jo fint fast det blåste helt supermassor, riktiga stormvindar :/ Ska åka dit någon gång på sommaren på nytt.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Thank you for commenting! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...